Buddha a naplementében

Mit jelent a Tudatos Jelenlét (Mindfulness)?

A TUDATOS JELENLÉT vagy más néven „Mindfulness” azt jelenti, hogy a figyelmünket szándékosan a jelen pillanatra irányítjuk, annak megítélése nélkül. Megfigyeljük, mi zajlik a tudatunkban, érzelmi és fizikai testünkben, vagyis keletkezésükkel egy időben figyelünk gondolatainkra, érzéseinkre, testi érzeteinkre, cselekvési késztetésünkre. Amig az öntudatlan, gépies cselekedetet félelmek és bizonytalanságok vezérlik. A tudatos jelenlét gyakorlása nyitottságot, érdeklődést, elfogadást, együttérzést hoz az életünkbe. Sok gyakorlás után pedig eljutunk abba az állapotba, hogy már nem kell mindig tudatosan figyelni önmagunkat. 

A mindfulness gyökere egy 2500 éves buddhista meditációs gyakorlat, valamint a taoizmus, jóga és amerikai őslakosok bölcsessége. Nem okkult, nem is rejtélyes technikáról van szó és világnézetileg is semleges. 

Újra népszerűvé válása Jon Kabat-Zinnek és kollégáinak köszönhető, akik 1979-ben a Massachusettsi Egyetem kórházának stresszcsökkentési osztályán mindfulness alapú stresszcsökkentő programot kezdtek alkalmazni (MBSR – Mindfulness Based Stress Reduction). Ennek alapja a testfigyelés, meditáció, elfogadás, lelki nyugalom volt. A program sikeressége miatt egyre több helyen kezdték el használni: iskolákban, börtönökben, sportban, üzleti életben. A tapasztalatok alapján 2001-ben mindfulness allapú kognitív terápiát alakítottak ki (MBCT – Mindfulness Based Cogntive Therapy). 

Miért fontos a Tudatos Jelenlét (Mindfulness)? 

  • Gyorsan változik a világ, sok információ, inger ér minket. 
  • A múlton vagy jövőn gondolkodunk, nem a jelenben időzünk. 
  • Ézéseink és gondolataink spiráljában élünk. 
  • A megfelelés és hiányérzet a munkában és magánéletben belső konfliktusokat szül. 
  • Felnőtt életünk legnagyobb részét a munkahelyünkön töltjük – a betegszabadságok leggyakoribb oka a munka okozta stressz. 
  • Stressz tünetei: érzékenyebbek leszünk a történésekre, feszültség testi szinten és kommunikációnkban, szapora légzés, magas vérnyomás, a bőr hideg,, nyirkos, gyomoridegesség, pupilla kitágul – gyengül a koncentráció, kimerül a szervezet, kiégéshez vezet. 
  • Néhány adat: közel 40 millió embert érint Európában a munkahelyi stressz, előrejelzések szerint 2030-ra a kiégés első helyen fog állni a halálos betegségek között. 

A mindfulnessnek számtalan jótékony hatása van: 

  • jobb összpontosítás 
  • több energia 
  • belső nyugalom, béke, fejlődik a türelem 
  • kevesebb stresszreakció 
  • könnyebb elfogadás 
  • pozitív, szeretetteljes kapcsolatok (másokkal és önmagunkkal) 
  • javuló empátia 
  • javuló hatékonyság 
  • nagyobb kreativitás 
  • tudatos döntéshozatal 
  • erősödő pozitív látásmód 
  • kevesebb indulatosság 
  • kevesebb szorongás 
  • javuló testi-lelki jóllét 

Mindezekből láthatjuk, hogy a mindfulness nem csak egy pillanatnyilag népszerű irányzat, hanem ősi hagyományokon és szemléletmódon nyugvó módszer és megközelítés, amelynek a felgyorsult életmódunk miatt a jelenünkben és jövőnkben is egyre fontosabb szerepe van. Könnyeddé és szeretettel telivé varázsolhatjuk az életünket

Ha Te is szeretnél szakmailag és emberileg is hiteles, profi Mindfulness Coach lenni és elfogadó, szeretettel teli légkörben dolgozni, akkor örömmel várunk februárban induló Mindfulness Coach Képzésünkön

Magyarországon először meghirdetett speciális módszertanra épülő képzésen nemcsak új tudásra, tapsztalatra, inspiráló közösségre és szakmára tehetsz szert, a saját életedet is harmónikusabbá teheted.

Gyere el Nyílt Napunkra, ahol megismerkedhetsz az oktatókkal, a Coaching and Love Academy légkörével, filózófiájával és az oktatási anyag tematikájával. Itt tudsz regisztrálni a nyílt napra!

Hozzászólás